Viskanin sanasto

verkkokaupan terminologiaa

Haluamme jakaa teille yleisempiä sanastoja toimialallamme auttaaksemme teitä ymmärtämään verkkokauppamarkkinoilla käytettävää terminologiaa.

A-M

  • A/B-testaus: Tapa verrata muuttujia kuten tilausprosessin sujuvuutta tai kampanjoiden tehokkuutta. Vertaamalla kahta erilaista versiota toisiinsa, saadaan objektiivista tietoa siitä, kumpi vaihtoehto toimii paremmin ja täten tiedetään miten välttää pullonkauloja tilausprosessissa tai optimoida kampanja tehokkaammin.
  • Big Data: Viittaa tietomassojen keräämiseen ja hallinnointiin yli toimialarajojen. Kaupallisilla aloilla kerätään ensisijaisesti informaatiota asiakkaista. Tavoitteena on luoda työkaluja ja toimintamalleja tietojen analysointiin ja kaupalliseen käyttöön.
  • Click & Collect: Nouto myymälästä on verkkokaupan eräs suosituimmista toimitustavoista tänä päivänä. Termi viittaa tapahtumaketjuun, jossa asiakas ostaa verkosta(click) ja noutaa(collect) tilauksensa myymälästä tai vähittäisketjun noutopisteestä. Täältä löydät lisää tietoa Click and collect tapahtumaketjusta.
  • CMS(content management system): Sisällönhallintajärjestelmä on ohjelmisto, jolla hallitaan ja julkaistaan erityyppisiä sisältöjä, kuten tekstiä, videota ja kuvia.
  • Cross Browser Compatibility: Kokoelma teknologioita, jotka mahdollistavat eri selainten ja niiden versioiden tukemisen sivustolla, vaikka selaimet eivät itse tuekaan sivuston kaikkia ominaisuuksia ja sama asia saattaa näkyä eri lailla riippuen selaimesta. Joissain tapauksissa ei ole mahdollista saada samaa toiminnallisuutta toimimaan kaikissa selaimissa. Silloin esim. riisutaan joitain ominaisuuksia tiettyjen selainten näkymistä, jotta lopputulos on silti hyvän näköinen ja toimii kaikilla selaimilla.
  • CTA: Call To Action on kutsu toimintaan. Asiakkaalle voidaan tehdä monilla eri tavoilla selväksi, mikä on seuraava vaihe, esim. Lisää tuote ostoskoriin. Tällä tavalla helpotetaan asiakkaan pääsy haluttuun tavoitteeseen. Joskus voi olla hyvä idea pitää erikseen ensisijainen CTA ja toissijainen CTA, jossa ensisijainen on mesim. Tuotteen lisääminen koriin ja toissijainen on lisäinfoa tuotteesta
  • Etäkauppa: Kokonaiskonsepti, jossa asiakas tilaa tuotteita toimitettavaksi kotiinsa ilman, että käy fyysisessä liikkeessä lainkaan. Konseptiin sisältyvät postimyynti ja verkkokauppa.
  • Flat design (litteä muotoilu): Selkeä muutos muotoilutrendissä 3D:stä ja varjoefekteistä 2D-tyyliin ja yksinkertaisuuteen. Tämä näkyy selkeimmin Windows 8:n, sekä Applen 2013 syksyllä julkaiseman iOS:n muotoiluissa.
  • GDPR (General Data Protection Regulation): EU:n tietosuoja-asetus kuluttajan tietoturvan parantamiseksi. Asetuksen tarkoitus on antaa kuluttajalle takaisin oikeudet omiin asiakastietoihinsa. Tämä EU-asetus astuu voimaan 25.5.2018.
  • Google analytics: Googlen tarjoama ilmainen ja helppokäyttöinen analytiikkatyökalu tarjoaa mahdollisuuden mitata ja analysoida sivuston kävijöitä, konversiota ja tapahtumia. Google Analyticsilla voi myös asettaa ja seurata tavoitteita, sekä siinä on valmis tuki A/B-testaukselle.
  • Hosting: Tarkoittaa yleensä palvelua, jossa palveluntarjoaja vastaa asiakkaan palvelimista, varmuuskopioista, päivityksistä ja ylläpidosta, nopeimmilla ja turvallisimmilla teknologioilla.
  • Interaktiomuotoilu: Interaktiomuotoilijan työnä on yksinkertaistaa vuorovaikutusta ihmisen ja koneen välillä. Katso myös konversiomuotoilu.
  • Konversiomuotoilu: Sivuston ulkoasun muotoilussa on tärkeä ottaa huomioon myös konversio: Muotoillaan ulkoasu niin, että se tehokkaimmalla tavalla ohjaa kävijän haluamaamme tavoitteeseen. Usein pyritään myös muokkaamaan ulkoasu kävijän toimintahistorian mukaan. Katso myös interaktiomuotoilu.
  • Markkinointiautomaatio: Järjestelmä kerää asiakkaan elektronisesta jalanjäljestä tietoa, jota voidaan käyttää tarjousten ja markkinoinnin luomiseen, sekä uusien asiakkaiden hankintaan.
  • Mobile First (mobiili ensin): Tapa rakentaa responsiivinen sivusto mahdollisimman yksinkertaisella muotoilulla ja ensisijaisesti pienille näytöille. Toiminnallisuuksia voidaan lisätä sitä mukaa, kun näytön koko kasvaa. Tämä ajattelumalli pakottaa tunnistamaan tärkeimmät toiminnallisuudet ensin ja keskittymään niihin, joiden jälkeen voidaan lisätä muita ominaisuuksia.

N-Ö

  • NOSQL: Yhteinen nimitys tietokannoille, jotka eivät ole perinteisiä SQL-tietokantoja, prioriteetteinaan usein suorituskyky, skaalautuvuus, sekä Big Data. NoSQL-tietokantoja käytetään monilla eri tavoilla, kuten graafisina-, dokumentti-, sekä key-value store-tietokantoina.
  • Omnichannel / Multichannel: Kun multichannel tarkoittaa esim. myyntiä useissa eri kanavissa, Omnichannel viittaa eri kanavien linkittämiseen niin, että asiakas voi liikkua vapaasti eri kanavien välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa esim. tuotteen tilaamista noudettavaksi myymälästä, verkkokauppa-asiakkaan ohjaamista lähimpään myymälään, tai myymälässä tapahtuvaa verkko-ostosta, jos esim. tuote on myymälästä loppu.
  • OMS (Order Management System): Verkkokaupan jatkuvasta kasvusta johtuen, tilaustenhallinnan tärkeys kasvaa koko ajan. Viskan on alusta asti ollut markkinajohtaja tehokkaassa tilaustenkäsittelyssä, ja se onkin olennainen osa Viskan ETM-järjestelmää.
  • Retargeting: Kävijät, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta tiettyä tuotetta kohtaan katsomalla sitä tai lisäämällä tuote koriin, ovat arvokkaita ja samalla ailahtelevia. Retargeting on tapa tavoittaa nuo kävijät, verkkokaupassa tai muilla sivustoilla mainonnan avulla. Tavoitteena on herättää uudelleen näiden kävijöiden kiinnostus tuotetta kohtaan.
  • Responsiivinen muotoilu:Tapa rakentaa verkkosivut niin, että ne toimivat kaikilla päätelaitteilla matkapuhelimista pöytäkoneisiin. Responsiivisen sivuston asettelu muuttuu näytön koon mukaan, ja täten poistaa tarpeen tehdä erikseen sivustot matkapuhelimille, tableteille ja pöytäkoneille.
  • SEO: Eli hakukoneoptimointi tarkoittaa sisältörakenteen ja tekstien muokkaamista muotoon, että hakukoneiden on mahdollisimman helppo löytää ja arvioida sisältöä.
  • SLA (Service Level Agreement): Yksinkertaisesti sanottuna - Mitä luvataan verkostosta tai järjestelmästä. Tuo lupaus voi sisältää asioita liittyen esim. turvallisuuteen, saatavuuteen, tai verkkokaupan kävijämääräkohtaiseen suorituskykyyn.
  • SMO (Social Media Optimization): Eli Sosiaalisen median optimointi tarkoittaa sosiaalisten medioiden keskinäisten vaikutusten mittaamista, jotta voidaan entistä paremmin vahvistaa tavaramerkkiä ja lisätä kävijävirtaa verkkokauppaan.
  • SQL (Structured Query Language): Standardoitu kyselykieli, jolla tehdään tietokantaan kyselyjä tai päivityskomentoja.