Viskan Systemin uusi toimitusjohtaja Kristian Iveling haastattelussa!

Onnittelut uudesta toimitusjohtajan pestistä Viskanilla!
– Kiitos!

 

Olet ollut Viskanilla lähes 15 vuotta. Mitä olet pääsääntöisesti tehnyt tähän asti?
– Aloitin järjestelmäkehittäjänä 2004 ja melko nopeasti minusta tuli asiakasvastaava. Muutoksen ansiosta sain näkemystä siitä, mitä asiakkaamme toivovat meiltä ja ohjelmistoltamme. Tämä taas johti rooliin, jossa koordinoin kehitystämme enemmissä määrin ja varmistin, että teemme oikeita asioita vastaamaan asiakkaidemme tarpeita. Olen myös kasvavassa määrin keskittynyt varmistamaan, että tarjontamme tuo todella parasta lisäarvoa asiakkaillemme.

 

Millaista koet verkkokaupan kehityksen olleen näiden 15 vuoden aikana?
– Tämä on ollut loistava matka. Haluan kuitenkin katsoa suurempaa kokonaisuutta, jossa olemme kokemassa kaupan digitalisoitumista. Tämä tarkoittaa kokonaisvaltaista muutosta kulutuskäyttäytymisessämme ja siinä, miten ostamme tuotteita ja palveluita. Aiemmin on ollut enemmän teknisiä haasteita tovmottujen asioiden toimittamisessa, mutta teknologia kehittyy ja tulevaisuudessa haasteet ovat enemmän prosessien ja organisaatioiden sopeuttamisessa siihen, miten maailma muuttuu vauhdilla ympärillämme. Tämän muutoksen uskon edistyvän monin tavoin asiakkaan lähtökohdista ja siitä huolimatta, onko asiakas kuluttaja vai yriotys.

 

Minkä näet tärkeimpänä tehtävänäsi toimitusjohtajana Viskanilla?
– Jatkaa kovaa työntekoa sen eteen, että Viskan pysyy työpaikkana, jossa ihminen voi kukoistaa, ottaa vastuuta ja tulla huomioiduksi. Kun meillä ihmiset saavat menestystä, haasteita ja olla innovatiivisia, olen varma että jatkamme tärkeänä toimittajana fantastisille asiakkaillemme.

Tähtään siihen, että Viskan tulee olemaan kaupankäyntiteknologian keskus tulevaisuudessa ja tarjoaa kauppiaille mahdollisuuden kaupankäyntiin riippumatta siitä, missä heidän asiakkaansa ovat - oli kyseessä sitten kuluttaja verkossa, vähittäiskauppias, markkinapaikka tai fyysinen myymälä. Kaupan digitalisointi huomataan varsinkin kivijalkamyymälöissä.

Ja vaikka olemme jo vieneet Instore-konseptimme todella pitkälle, olen vakuuttunut että voimme tehdä vielä enemmän.

 

Viskania perustamassa ollut Sten Selin on toiminut toimitusjohtajana vuodenvaihteeseen saakka. Miten johtamistyylinne eroavat toisistaan?
– Sten on strategi ja taloustieteilijä. Itse uskon olevani jonkin verran käytännöllisempi ja intohimoisempi henkilöstön ja asiakkaiden suhteen.

 

Miten huomaat tämän?
– Olen ihmisenä todella utelias ja uskon sen auttavan minua johtamisessa. Olen kiinnostunut siitä, mikä ajaa jokaista työnetkijää eteenpäin ja miten asiakkaidemme prosessit toimivat. Samoin kiinnostavat kaikki mahdolliset ajatukset, kuten mitä teknisiä ratkaisuja tulisi käyttää, mitä toimintoja lisätä ja miten ne auttavat asiakastamme, kuinka tarjoamme parasta asiakaspalvelua, miten organisoimme itsemme ollaksemme mahdollisimman tehokkaita ja niin edelleen.

 

Millaisena näet Viskanin roolin tulevaisuuden verkkokauppamarkkinassa?
– Vaatimusten kasvaessa jatkuvasti saumattoman asiakaskokemuksen suhteen ja ympäristön muuttuessa nopeasti, olen vakuuttunut että Viskanin ajatus ottaa kokonaisvastuu tulee olemaan yhä tärkeämpi.

Monimutkaistuvassa maailmassa yksi tärkeimpiä tehtäviämme on yksinkertaistaa asiakkaillemme. Jos asiakkaallamme on ongelma tai idea, hän voi kääntyä puoleemme riippumatta siitä, missä kohtaa prosessia ongelma/idea on, eikä hänen tarvitse hyppiä eri toimittajien välillä. Olen myös sitä mieltä että tämä malli takaa nopeamman time-to-marketin uusille, parannetuille toiminnoille.

 

Onko sinulla roolimalleja, joita voisit mainita vaikuttaneen sinuun?
– Hans Rosling on inspiroinut minua, sillä hänellä oli kyky kohottaa katsettaan ja nähdä pitkän aikavälin trendejä, ja hänellä oli hyvin myönteinen peruskuva ihmiskunnasta. Yksi hänen kykyjään oli näyttää että useimmat asiat voivat muuttua paremmaksi, vaikkeivat ne olisi kovin hyviä vielä tänään.

 

Mikä on mielestäsi todella hauskaa tekemistä? (Kysymys joka esitetään kaikille haastateltaville Viskanilla)
– Ajan viettäminen perheen ja ystävien parissa, mieluiten matkustamalla ja sitä kautta tutustumalla uusiin kulttuureihin, ihmisiin, eikä vähiten ruokaan. Mielestäni Viskanilla on todella hauskaa työskennellä, sillä saan päivittäin haasteita todella älykäiltä ihmisiltä ympärilläni.

Kivijalkamyymälän shop-in-shop verkkokauppaan

Hemtex aloitti uuden omnikanavakonseptin, jossa verkkokaupan asiakas ensin valitsee, mistä myymälästä haluaa tilauksensa noutaa. Tämän jälkeen verkkokauppa näyttää vain tuon...
Lue lisää

Viskanin vuosiyhteenveto 2018!

Tässä joitain vuoden 2018 huippukohtia Viskanilla: Uusi asiakas: Sportshopen! Ruotsalainen urheilualan vähittäisketju Sportshopen valitsi Viskanin verkkokauppa- ja omnikanavaratkaisun: "Meillä on...
Lue lisää