Vieraskynästä: Visuaalinen monikanavainen tarinankerronta

Vieraskynäkirjoittaja Anna Juusela on vähittäiskaupan rautainen osaaja, joka kertoo taitavasti, miten kauppias tai brändi rakentaa monikanavaista markkinointiaan visuaaliikan avulla. Anna usein painottaa visuaalisen viestinnän johdonmukaisuutta eri kanavien välillä.

 

 

Sisällöntuotantoa, markkinointia, mainontaa. Palvelumuotoilua, asiakkaan tavoittamista, myyntiä, myyntiä, myyntiä. Upeita termejä, toinen toistaan ammattimaisempia asiantuntijoita, hienoja suunnitelmia. Silti tuntuu, että yhä useampi kauppias, sekä verkko että kivijalka, painiskelevat sen tosiasian kanssa, että erottuminen omalla markkinoinnilla on vaikeaa. Ja yhä haastavammaksi se käy.

 

Kannattava liiketoiminta lähtee sisäänostoista ja sisäänostot markkinointisuunnitelmasta

Herättelin kirjoituksessani Kauppias siirrä huomiosi somemarkkinoinnista elämyksiin siitä, kuinka virtuaalimaailmasta täytyisi muistaa tulla analogiseen maailmaan, siellä missä asiakkaat todella ovat. Vähittäiskaupan kannattava liiketoiminta lähtee oikein mitoitetuista sisäänostoista, ja sisäänostot alkavat markkinointisuunnitelmasta sekä tilikauden budjetin suunnittelusta. Markkinoinnin ei siis tulisi olla mainontaa, jota tehdään hätäisesti siinä vaiheessa vasta, kun kauppa ei enää käy.

Markkinointi tulisi suunnitella huolellisesti etukäteen, pohtia kampanjat, huolehtia siitä, että sisäänostoja tehtäessä tärkeät päivät on huolellisesti merkitty markkinointikalenteriin, kampanjat on jo suunniteltu ja sitä myöten oikea tavara on oikeaan aikaan myymälässä. 

 

Palvele asiakastasi markkinoinnin avulla!

Markkinointi ei pitäisi olla pelkkää mainontaa, markkinoinnin pitäisi olla asiakkaan palvelua. Sen vuoksi on äärimmäisen tärkeää suunnitella kampanjat huolella siten, että kampanjan tarina ja punainen lanka siirtyy kanavasta toiseen luoden asiakkaalle muistijäljen. 

 

Kanavat ovat erilaisia, hyödynnä sitä! 

Täytyy muistaa, että kanavat ovat erilaisia. Tämän luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta silti harva oikeasti hyödyntää eri kanavia suunnitelmallisesti. Instagramissa voi luoda kuvallista kerrontaa ja tarinaa omien palveluiden ja valikoimien ympärille vaikkapa teemoittain, Facebookissa taas palvella tekstin ja kuvan avulla, ja voi siellä luoda vaikka ryhmän oman tuotevalikoiman/palveluiden ympärille. Harmittavan vähän hyödynnetty Pinterest on käypä markkinointiväline asiakkaan inspiroinnissa ja palvelussa, sillä sinne voi kerätä oman aihepiirinsä ympärille asiakasta palvelevia tauluja.

Huolimatta siitä mitä kanavista käyttää, on niiden keskusteltava keskenään. Kivijalkakauppiaan ei pidä unohtaa yhtä tärkeimmistä markkinoinnin kanavistaan, näyteikkunaa, eikä fyysistä myymälää yhtenäisen tarinankerronnan osana. Samalla tavoin kampanjoiden tulisi näkyä verkkosivustolla ja -kaupassa. 

 

Instagram on visuaalisen tarinankerronnan paikka 

Instagramissa kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja siellä kuviin ja visuaaliseen ilmeeseen kannattaa panostaa, sillä Instagramissa mennään laatu edellä. 

Mikä sitten toimii? 

Kannattaa tehdä kuten niin monessa muussakin tapauksessa, stalkata paljon seuraajia saaneita kilpailijoita. Tämä ei tarkoita sitä, että kopioidaan toiselta, sillä se ei toimi, täytyy olla oma uniikki tyyli. Mutta kannattaa katsoa mitä yhteneväisyyksiä menestyneiden kilpailijoiden tileiltä löytyy, millaisia kuvia he postaavat, miltä yleisilme näyttää. Ja muista pitää asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi mielessäsi, luo oma instayhteisö, pyri tuomaan esiin brändisi viestiä sen sijaan, että vain mainostat.

Löydettävyyden kannalta myös #-merkin käyttöä varten kannattaa pohtia omat relevantit asiasanat, jotka toistuvat postauksissa.  Markkinointi voi olla moniulotteista ja sitä kannattaa tehdä mieluummin pitkällä tähtäimellä suunnitelmallisesti kuin hosuen nopeat voitot mielessä. Katso siis tilisi kokonaisukuvaa, millaista visuaalista tarinaa instatilisi kertoo? 

 

Facebookissa kannattaa palvella asiakasta

Facebookin hyvä puoli on monipuolisuus, sen avulla voi luoda tapahtumia, perustaa ryhmiä, jakaa tietoa... Facebookin parhaita puolia onkin sen mahdollisuudet asiakkaan palveluun. Siinä missä Instagramissa kerrotaan kuvin, Facebookissa voidaan hyödyntää myös tekstiä ja linkkien jakamista, joka Instagramissa uupuu. Facebookissa voi esimerkiksi palvella asiakastaan jakamalla asiakkaiden kannalta mielenkiintoista tietoa oman aihepiirin ympäriltä.

Facesivua ei kannata nähdä pelkkänä yrityksen mainostauluna, sillä se ei ole sellaisenaan kovin houkutteleva, eikä palvele ketään. Vai seuraatko sinä aktiivisesti kommentoiden yritysten Facebook sivuja? Yhteisöt ovat nykypäivää ja sellainen kannattaa rakentaa myös oman yrityksen ympärille. Suusta suuhun markkinointi on edelleen tehokkainta ja mitä hyödyllisemmäksi asiakas somekanavasi kokee, sitä enemmän he sitä suosittelevat. Älä siis lankea kalastelemaan tykkäyksiä sivustollesi, pyri saamaan kommentteja, seuraajia ja jakoja. 

 

Pinterestissä saavuttaa suuren näkyvyyden

Pinterestin parhaita puolia on, että sinne linkattu kuva/sivusto jää elämään, se ikäänkuin jakaantuu horisontaalisesti äärettömyyteen, toisten pinnatessa sitä omiin tauluihinsa, toisin kuin Instagramissa ja Facebookissa, jossa vanhojen postausten tarkastelu vaatii loputonta skrollaamista. Pinterestiin voi vaatekauppias luoda vaikka uuden sesongin malliston tarinaa kertovia tauluja. Sinne voi pinnata asiakkaille vinkkejä omaan aihepiiriin liittyen, yksinkertaisimmillaan ruokakauppias vaikkapa erilaisia reseptejä, kosmetologi ihonhoito-ohjeita, kampaaja kampausideoita.

Pinterestissä kannattaa hyödyntää jo sieltä löytyviä saman aihepiirin pinnauksia, koska sitä kautta ihmiset löytävät sinun tauluihisi. Kannattaa siis sekoitella omalta sivulta pinnattuja kuvia ja linkkejä muiden pinnauksiin. Pinterest on myös vahvasti visuaalinen, joten sinne ladattuihin kuviin kannattaa satsata.

Pinterestin hyviin puoliin lukeutuu myös helppous, se ei vaadi yhtä aktiivista postailua kuin Facebook, sillä Pinterestissä ei ole aikajanaa kuten Facebookissa ja sisällön luominen pinnaamisen avulla sinne on nopeaa.

Pinterestissä voi saavuttaa suuren näkyvyyden ilman isoa seuraajien määrääkin, seuraajia saa parhaiten olemalla itse aktiivinen pinnaaja ja kommentoija. Oman verkkosivuston kuvat kannattaa laittaa pinnausta ajatellen houkutteleviksi, jolloin ihmiset voivat pinnata kuvat suoraan sivustoltasi omiin tauluihinsa. 

Suunnittele markkinointisi asiakasta varten

Mitä rohkeammin lähtee toteuttamaan markkinointi- ja kampanjasuunnitelmaa, joka on tarkkaan harkittu asiakasta varten, ja sidottu kokonaisvaltaisesti yrityksen tulevan tilikauden suunnitelmaan, sitä todennäköisemmin myös asiakkaat sen huomaavat.  

 

Brändibrunssilla lisää visuaalisesta tarinankerronnasta

Haluatko oppia lisää? Kiinnostaisiko tietää lisää, miten vahvistaa brändiä ja sen tarinankerrontaa? Tule mukaan Brändibrunssille 22.8., jossa verkkokauppiaat kokoontuvat verkostoitumaan ja juttelemaan brändin visuaalisesta matkasta verkkokaupassa. Ilmoittaudu mukaan: https://viskan.fi/uutiset/brandibrunssi/

 

KIRJOITTAJA:

Anna Juusela 

Auttaa kauppiaita pyörittämään tuottavaa verkko- ja/tai kivijalkakauppaa, kasvattaa globaalia vähittäiskauppiaiden ammattilaisten verkostoa ja kerää Retail Tips sivustolle kaupan ammattilaisille relevanttia sisältöä.

“Asiakaslähtöinen tuottava liiketoiminta vapauttaa aikaa oikeisiin asioihin ja viivan alle jää enemmän euroja. Kun tunnet trendit ja asiakkaasi, osaat sisäänostaa hyvin myyviä tuotteita. Varaston kierron seuraaminen helpottaa sisäänostoihin valmistautumista ja vaikuttaa myymälätoiminnan tuottavuuteen.”

LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/annajuusela/
https://www.linkedin.com/groups/13601605

Twitter:
https://twitter.com/AnnaJuusela

www.retailtips.fi

www.yanca.fi

Verkkokaupan design - mikä siinä on tärkeää?

Verkkokaupan perustamisessa ja suunnittelussa useimmiten keskiössä on sivuston suunnittelu: miltä se näyttää, miten toimii ja miten sitä muokataan? Sivuston sujuvuus onkin tärkeä asia, sillä sitä kautta ne tilaukset tulevat. Tässä kohtaa kuvioon astuu design eli muotoilu.
Lue lisää

Brändibrunssi

Olemme koonneet brändirakennuksen asiantuntijoita kertomaan, miten brändiverkkokaupan asiakaskokemusta parannetaan ja miten brändin yhtenäinen tarina rakennetaan visuaalisten elementtien avulla.
Lue lisää