Tuotelistan suodattimet vievät oikean tuotteen luo verkkokaupassa

 

Verkkokaupan tuotelistan rajaukset eli filtterit ovat monen tuotevetoisen verkkokaupan haaste. Miten saada ne toimimaan asiakasta oikeasti palvelevaksi?

Oikean tuotteen löytäminen nopeasti on yksi verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Mitä vähemmällä vaivalla oike tuote löytyy, sitä todennäköisemmin asiakas sen ostaa. Tähän tarkoitukseen käytetään tuotelistan rajauksia, eli filttereitä.

 

Filttereillä rajataan listalta epäolennaiset tuotteet

Tuotelistan rajaukset ovat työkalu, jolla asiakas rajaa pois tuotelistalta ne tuotteet, joita hän ei etsi. Monesti tästä käytetään myös termiä suodatus, johtuen englanninkielisestä sanasta filter. Usein nämä suodattimet ovat ryhmitelty tuotteen ominaisuuksien mukaan, kuten “Suodata värien mukaan” tai “valitse kokosi”.

Tuotelistan rajaaminen on tehokas työkalu etenkin, jos verkkokaupan tuotevalikoima on suuri. Suuri kategoriavalikko ei yleensä vie asiakasta tuotesivulle yhtä nopeasti, kuin hyvin toteutettu tuotelistan rajaus.

Verkkokauppiaan näkökulmasta filtteröinti ei ole aina ihan selkeä asia, sillä muuttujia on paljon ja niiden käyttö riippuu paljon verkkokaupan tuotevalikoimista.

Jos olet hakemassa verkkokauppa-alustaa ja tuotelistan suodatus on tärkeää, sinun kannattaa tarkistaa ainakin alla listatut asiat, ne ovat verkkokaupan suodattimissa olennaisinta.

 

Accent-verkkokaupan rajaukset valittu huolella

Verkkokaupan designissa on aina tärkeää keskittyä olennaiseen ja jättää turhat kilkkeet pois häiritsemästä. Tämä koskee yhtä lailla rajaustoimitoa. Accent-verkkokauppa on hyvä esimerkki turhan karsimisesta, tässä verkkokaupassa rajaustyökalu on yksinkertaistettu ja selkeä. Silti se sisältää tärkeimmät toiminnot ja asiakkaan on todella helppo löytää oikea tuote.

Keskeiset toiminnot Accentin filttereissä ovat:

  • Valittu käyttöön vain tärkeimmät rajausryhmät: väri ja brändi
  • Voi valita useita valintoja samasta ryhmästä
  • Voi rajata näytettäväksi vain verkkokaupasta tilattavat tuotteet
  • Tehdyt valinnat ovat näkyvillä ja niitä voi poistaa siitä

 

Verkkokaupan suorituskyky näkyy tuotelistan suodattimissa

Oletko koskaan klikannut tuotelistan rajausta ja odottanut ikuisuuden, kun tuotelista päivittyy? Juuri tästä on kyse kun puhutaan suorituskyvystä. Nopeasti lataava tuotelista kriittisen tärkeää ja vielä tärkeämpää tulevaisuudessa, sillä asiakkaasi odottavat koko ajan entistä nopeampaa asiointia.

 

Näytä suodattimet järkevässä muodossa

Se, miten ja missä suodattimet näkyvät, vaikuttavat paljon siihen, kuinka helppoa niitä on käyttää. Valittavan tekstin sijaan voi olla fiksua käyttää kuvia, esim. värilaatikoita. Jos rajauksena on tuotemerkki, voit näyttää brändin logon valintana.

 

Usean suodattimen käyttö samaan aikaan

Asiakkaasi usein haluaa valita useamman suodattimen yhdestä ryhmästä. Esim. jos hän etsii vaatteita ja rajausmahdollisuutena on värit, hän ehkä haluaa selata samaan aikaa valkoisia ja harmaita vaatteita. Toisin sanoen, valitsee tuotelistaan näkyviin valkoiset ja harmaat tuotteet.

Kaikki verkkokauppa-alustat eivät tarjoa tätä mahdollisuutta, vaan antavat valita kerrallaan vain yhden valinnan per suodatinryhmä. Tämä ei tarjoa sujuvinta asiakaskokemusta.

 

Kuinka monta tuotetta suodattimella jää selattavaksi?

Tämä voi tuntua mitättömältä, mutta on erittäin hyvä tapa näyttää filtterin yhteydessä, kuinka monta tuotetta sillä löytyy. Kun vieressä näkyy luku 1214, tiedän heti että kannattaa valita toinenkin rajaus, sillä en jaksa selata tuhatta tuotetta.

 

Pidä tehdyt rajausvalinnat näkyvillä

Kun rajausvalintoja tehdään, niitä pitää pystyä myös poistamaan. Tämän vuoksi on hyvä jättää valinnat näkyviin, esim. tuotelistan yläpuolelle. Näin asiakas myös näkee koko ajan, mitä valintoja on tehnyt.

 

Rajausvalintojen säilyvyys

Haluatko, että valitut rajaukset säilyvät verkkokaupassa liikuttaessa sivulta toiselle? Esim. kun avataan tuotesivu ja siitä siirrytään takaisin kategoriaan, halutaanko että aiemmin tehdyt rajaukset ovat yhä voimassa?

Hyvä nyrkkisääntö tähän on, että jos olet varma, että asiakkaasi näkee tekemiensä rajausten olevan edelleen voimassa, voidaan rajaukset säilyttää myös sivulta toiselle siirtyessä. Lisäksi on tärkeää miettiä, miten nämä rajaukset toimivat toisessa kategoriassa?

Yleensä tämä ominaisuus toimii sujuvasti vain, kun voidaan vaikuttaa rajauksiin kategorioittain.

 

Rajaukset, menu ja haku - verkkokaupan tehokolmikko

Rajaukset ovat tehokas tapa ohjata asiakas oikean tuotteen luo nopeasti, mutta se si ole ainoa, eikä toimi yksin. Paras tapa on käyttää yhdessä rajauksia, menua ja hakutoimintoa.

Menuun usein tungetaan kaikki kategoriat ja alakategoriat, jolloin siitä tulee liian iso ja hankala käyttää. Sen sijaan on parempi käyttää menussa vain ylimpiä kategorioita ja antaa näistä asiakkaan löytää tuotteet rajaustyökaluilla.

Rajaukset ovat tarpeellinen myös hakutulosten tarkennuksissa. Hakutulos näkyy usein tuotelistana, jolloin on luonnollista tarjota myös suodattimia. Alla esimerkki JC-vaatemerkin verkkokaupasta, jossa tutut rajaustoiminnot toimivat yhtä lailla hakutulosten kanssa.

 

 

Rajattavien ominaisuuksien ryhmittely

Esimerkkinä taas vaateverkkokauppa: Tuotteissa on pelkästään vihreän eri sävyjä useita: vaaleanvihreä, myrkynvihreä jne. Jos kaikki nämä listataan rajauksissa, venyy listaa liian pitkäksi. Tuotteelle ei kuitenkaan ole hyvä tämän vuoksi lähteä muuttamaan väriä pelkäksi vihreäksi, se ei kerro asiakkaalle tuotteesta yhtä tarkasti.

Sen sijaan pitäisi voida ryhmitellä eri vihreät rajauksiin pääväriryhmään “Vihreät”.

 

Kategoriakohtaiset rajaukset selkeyttävät verkkokauppaa

Usein näkee, että kaikissa kategorioissa löytyvät samat rajaukset, vaikka ne eivät kategorian tuotteisiin liity mitenkään. Tällaiset filtterit ovat turhia ja itse asiassa vain haitaksi.

On tärkeää, että tuotekategoriassa näytetään juuri ne rajausmahdollisuudet, joita tarvitaan.

Toinen hyvä tapa siistiä suodattimia, on poistaa näkyviltä ne suodattimet, joiden käyttö ei muuta mitään. Jos kategoriassa ei ole vihreitä tuotteita, tarvitaanko rajausta “Vihreät” suodattimissa?

 

Saatavuuden mukaan suodattaminen

Yksittäinen, tärkeimpiä rajausominaisuuksia on saatavuus: Anna asiakkaallesi mahdollisuus näyttää vain ne tuotteet, joita voi ostaa.

Tuotteiden poistaminen ei aina ole paras ratkaisu, sillä jotkut saattavat olla vain väliaikaisesti loppu tai niitä halutaan pitää verkkokaupassa hakukonenäkyvyyden vuoksi.

Huom! Jos verkkokaupan lisäksi on kivijalkamyymälöitä, on tuotteen saatavuus myös myymälöissä erittäin hyödyllinen tieto asiakkaalle!

 

Mitä tuotelistan rajauksia verkkokaupassa pitäisi olla?

Tämä riippuu lähes kokonaan näistä asioista: mitä tuotteita myyt ja miten asiakkaasi niitä halua ostaa? Yleisimpiä ja usein kaikkia hyödyttäviä rajauksia ovat:

  • Hinta - min & max luvut tai liikuteltava “hintahaitari”
  • Tuotemerkki
  • Sukupuoli
  • Väri
  • Koko
  • Asiakkaiden (tai muiden) arvostelut

 

Kun mietitään hieman luovemmin, löytyy mahdollisuuksia runsaasti, tässä pari ideaa filttereille:

  • Uutuudet - Esim. viim. 3kk aikana luodut tuotteet
  • Aletuotteet - Alennushinnalla myytävät
  • Ajankohtaista - kampanjatuotteet
  • Käyttökohde tai -tarkoitus - vapaa-aika / juhla / työ
  • Materiaalit -  jos esim. ekologisuus on tärkeää asiakkaille, he haluavat valita tuotteensa sen mukaan

 

Toimiiko tuotelistan rajaus myös puhelimella?

Ajattele, että kaikki yllä mainitut koskevat verkkokauppaa, jota asiakas selaa puhelimellaan. Näitkö mielessäsi läppäriruudun, jossa tuotelista? Vai puhelimen selaimessa verkkokaupan?

Kaikki ensin mobiiliverkkokaupan näkökulmasta, ja vasta sitten desktopiin! Alla on esimerkki selkeästä, mobiiliioptimoidusta verkkokaupan rajaustoiminnosta. Vasen kuva kertoo oletustilan ja oikeassa kuvassa rajausvalikko on klikattu auki: 


 

Muista, mitä varten rajaukset ovat verkkokaupassa

Joskus se punainen lanka katoaa ja onkin hyvä muistuttaa itseään siitä, minkä vuoksi ne filtterit edes ovat olemassa. Tuotelistan rajaustyökalujen tarokitus on auttaa asiakastasi löytämään oikeat tuotteet helpoiten. Jos suunnittelemasi muutos ei tue tätä, harkitse uudelleen.

 

Tuoterajauksen viisi tärkeintä verkkokaupassa

Tässä vielä tärkeimmät pointit tuotelistan rajauksiin:

  • Katso asiakkaan näkökulmasta: mitä rajauksia hän haluaisi käyttää?
  • Varmista toimivuus puhelimilla!
  • Mieti tottumuksien ulkopuolelta: Voisiko jokin ihan uusi rajaus sujuvoittaa toimintaa paljon?
  • Mahdollista eri rajaustyyppien yhteiskäyttö: samaan aikaan voitava valita useita suodattimia eri valikoista.
  • Jätä tehdyt rajausvalinnat näkyville ja anna poistaa niitä helposti

 


Lue lisää

Nopea verkkokauppa myy enemmän: https://viskan.fi/myy-enemman-nopeuttamalla-verkkokauppasi-toimintaa/

Puhelin johtaa kaupan muutosta: https://viskan.fi/uutiset/puhelin-johtaa-kaupan-muutosta/

Puhelin johtaa kaupan muutosta

Kuluttajien ostokäytös muuttuu ja tätä muutosta johtaa älypuhelin. Siksi on elintärkeää, että kaikki uudet kaupan palvelut suunnitellaan ensisijaisesti mobiililaitteille.
Lue lisää

Näin myymäläkeräily parantaa verkkokauppaa

Verkkokauppatilausten keräily ja toimitus suoraan myymälästä on uusi vähittäiskaupan kilpailuvaltti. Tämä on konkreettinen esimerkki todellisesta monikanavaisuudesta.
Lue lisää