Tulevaisuuden trendejä - digitaalinen muotikauppa

 

 

Tulevaisuutta on usein vaikea ennustaa, mutta kaupan kehityksessä on aina tiettyjä selviä trendejä.  Näiden selvien trendien kohdalla on vain ajan kysymys, milloin ne ovat arkipäivää myös Suomessa, monet jo vuonna 2018.

 

Digitaaliset maksut myymälöissä

Tulemme näkemään entistä enemmän asiakkaan lähtökohdista suunniteltuja ratkaisuja: applikaatiomaksut, laskut ja osamaksut sekä muut ratkaisut. Käteisellä maksaa enää vähemmistö, mutta siihen ollaan totuttu. Digitaaliset maksut houkuttelevat helppoudellaan, asiakasystävällisyydellään sekä etenkin paremmalla kulurakenteella verrattuna käteiseen.

 

Puhelimen rooli kasvaa entisestään

Puhelimen tärkeys kaupankäynnissä kasvaa jatkuvasti. Asiakkaat hakevat tuotetietoja, rekisteröivät palautuksia ja ennen kaikkea tekevät ostoksia puhelimillaan. Verkkokaupan ostoksissa puhelin tulee nousemaan ykköslaitteeksi parin seuraavan vuoden sisällä.

Tablettia sen sijaan ei käytetä ostosten tekemiseen läheskään yhtä paljon, itse asiassa koko ajan entistä vähemmän. Kaikki digitaaliset ratkaisut pitäisi miettiä ensisijaisesti puhelimelle, ja vasta sen jälkeen muille laitteille.

Ei mene enää kauan ennen kuin suurin osa ostoksista tehdään kokonaan puhelimella. Joko kotona, myymälässä tai muualla, mutta puhelimella silti. Tämä suunta näyttäisi olevan väistämätön ja pitäisi näkyä entistä selvemmin kaupankäynnissä ensi vuoden aikana.

 

Näytöt myymälöihin

Interaktiiviset kosketusnäytöt myymälöissä tulevat olemaan eräs näkyvimpiä muutoksia. Endless aisles –malli, eli koko valikoiman tarjoaminen myymälässä digitaalisen kanavan kautta on koettu asiakasta aidosti palvelevaksi malliksi ja tekniset ratkaisut ovat kehittyneet hyvin.

 

Logistiikassa suuri ”näkymätön” muutos

Kuluttajalle ehkä suurin muutos tulee olemaan hieman abstraktimpi. Se näkyy lähinnä asiakaskokemuksessa ja ostosten helppoudessa kokonaisuutena. Käytännössä muutos tapahtuu kaupoissa ja niiden taustalla: Myyntiketju muuttuu ja se tapahtuu siksi, että kuluttajat ovat sitä edellyttäneet ostokäytöksellään.

Kaupat tarjoavat entistä nopeampia ja monipuolisempia toimitustapoja. Tämän ansiosta ostosten tekeminen on kuluttajalle entistä sujuvampaa. Verkkokauppatilausten keräily suoraan myymälöistä on eräs tällainen muutos. Kun turhia kuljetuksia ja pakkauksia pyritään välttämään, liittyy ratkaisu usein palvelumuotoiluun.

Kun halutaan välttää esim. turhia palautuksia, on muutettava ostostapahtuma entistä paremmaksi, jottei palautukselle tule tarvetta.

 

Myynti siirtyy palvelumalleihin

Perinteisen ostopolun rinnalle kasvaa vahvemmin palvelumallit. Olemme tottuneet siihen, että kun huomaamme tarvitsevamme jotain tuotetta, etsimme sen ja ostamme. Tämän sijaan kaupat alkavat tehdä ostosten tekemisen entistä helpommaksi ja ohjatummaksi: Asiakkaan tarve tunnistetaan jo ennen kuin hän sitä itse ilmaisee. Tunnistamisen yhteydessä ehdotetaan myös sopivaa tuotetta ja ostotapaa.

Ostoprosessi viedään valmiiksi niin pitkälle kuin pystytään. Tällä tavoin kauppias itse päättää enemmän  ostotapahtumasta: mikä tuote, millä hinnalla jne. Kun ostaminen tehdään helpommaksi, on myös hyvät mahdollisuudet myynnin kasvattamiseen.

 

Eettisyys

Eettinen ostaminen ja kuluttaminen tulee kasvattamaan merkitystään huimasti lähivuosina. Kuluttajat tekevät jo päätöksiään myös eettisten arvojen pohjalta, ja tähän olisi hyvä olla strategia olemassa: Miten huomioimme ympäristöä ja ihmisoikeuksia ja miten tämä tieto välittyy kuluttajille?

 

Myynti digitalisoituu edelleen

Myynti tulee joka tapauksessa digitalisoitumaan entisestään. Enää se ei tarkoita pelkästään verkkokaupan olemassa oloa vaan kaikkea: markkinointia, kanta-asiakkuuden hallintaa, myymälätoimintoja ja logistiikkaa.

Erityisen ilahduttavaa on kuitenkin nähdä kivijalkamyymälöiden potentiaali, sillä ne ovat ehdoton valtti kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan. Myymälöissä digitalisoituminen tulee näkymään konkreettisimmin ja hyvä näin. 

 

Kirjoittanut Jussi Moilanen, Viskan Suomen maajohtaja

Teksti on alunperin julkaistu Muotikaupan Liiton Modin-lehdessä

 


Lue lisää

JC:n myymälätoiminnot hoituvat sujuvasti Viskan Instore-ratkaisulla: https://viskan.fi/viskan-instore/

CubXPRS yllättyi tilausten määrästä: https://viskan.fi/uutiset/club-xprs-verkkokauppa-julkaistiin/

Klarna Instore-ratkaisut nyt Viskanin ratkaisuissa: https://viskan.fi/uutiset/klarna-recurring-klarna-in-store/

Vuosi 2017 Viskanilla

Vuosi 2017 on ollut aivan mahtava kasvun ja kehityksen kausi Viskanilla, tässä kohokohtia kuluneelta vuodelta: Tammikuu Amar, Sebastian ja Mattis...
Lue lisää

Click & collect sujuvaksi - keskity näihin

Click & collect on hyvä tapa palvella verkkokaupan asiakkaita myös paikallisesti. Näillä neuvoilla onnistut myymälänoutojen halinnassa paremmin.
Lue lisää