Vieraskynästä: Toistuvaismaksut ovat kuluttajalle tuttu tapa maksaa

Monien mahdollisuuksien toistuvaismaksut ovat kuluttajalle tuttu tapa maksaa

Kuluttaja-asiakkaat ovat tottuneet monien nykypäivänä käytettävien mobiilisovellusten kautta toistuviin veloituksiin eli toistuvaismaksuihin. Maksaminen liittyy sovelluksiin esimerkiksi niin, että itse sovelluksesta maksetaan vaikkapa kuukausimaksua tai sitten ostoja tehdään sovelluksen sisällä. Useita sovelluksia käytetään joka päivä ja niinpä sovelluksiin liittyvän maksamisen tulee olla mahdollisimman helppoa.

Sovellusten lisäksi kuluttaja-asiakkaat voivat tehdä erilaisia kestotilauksia, joissa toistuvaismaksut ovat olennainen osa; tällaisia voivat olla muun muassa ruokakassien tilaaminen, kuntosalimaksut, erilaiset lahjoitukset ja vaikkapa piilolinssitilaukset. Toistuvaismaksulle on siis käyttötarkoituksia laidasta laitaan.

 

Kuluttajat ovat tottuneita toistuvaismaksuun

Kuluttaja-asiakkaat odottavat monessa tapauksessa, että maksaminen onnistuu toistuvaismaksuja hyödyntämällä – tekeehän se palvelun käyttämisestä huomattavasti helpompaa ja kätevämpää, kun maksusta ei tarvitse huolehtia lainkaan vaan se suoritetaan automaattisesti taustalla. On helppoa ostaa ruokakassitilaus tai kuntosalijäsenyys toistuvia veloituksia käyttämällä sen sijaan, että joutuisi joka viikko tai joka kuukausi tekemään ja maksamaan tilauksen yhä uudestaan.

Toistuvaismaksut ja esimerkiksi mahdollisuus tallentaa maksutiedot sovellukseen kannustaa ostosten tekemiseen; voisitko kuvitella ostavasi puhelimella iTunesista musiikkia tai sovelluksen GooglePlaysta niin, että joutuisit joka kerta oston yhteydessä näpyttelemään puhelimella korttitiedot ja vielä tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla? Niinpä. Myös kestotilausten yhteydessä toistuvat veloitukset ovat itsestäänselvyys: kestotilaus ei ole kestotilaus lainkaan, mikäli itse palvelua tai tuotetta ei toimiteta ja maksua veloiteta automaattisesti tietyin väliajoin.

 

Toistuvat veloitukset kauppiaan näkökulmasta

Toistuvat veloitukset ovat siis käytännössä korttimaksuja, jotka suoritetaan automaattisesti taustalla niin, että verkkokauppaan tai sovellukseen tallennettua korttia veloitetaan sovitusti. Kauppiaan näkökulmasta toistuvat veloitukset ovat tavallisia maksuja, ne vain toistuvat automaattisesti tietyin väliajoin. Lisäarvoa kauppiaalle tuo se, että kassavirran seuranta ja ennakointi helpottuvat toistuvien veloitusten myötä. Säännölliset, automaattisesti tapahtuvat veloitukset keventävät myös laskutukseen ja kirjanpitoon liittyvää työtä.

Maksunvälittäjä voi tarjota verkkokaupalle myös jatkuvan laskutuksen, jolloin kuluttaja-asiakkaalle voidaan lähettää lasku tietyin väliajoin. Jopa 27 % kuluttajista suosii laskua verkko-ostosten maksutapana, joten jatkuva laskutus voi olla verkkokaupalle erittäin hyödyllinen maksutapa ja tarjoaa myös verkkokaupan asiakkaalle mahdollisuuden maksaa haluamallaan maksutavalla – ja johtaa näin parempaan asiakaskokemukseen ja konversioon.

 

Miten toistuvaismaksut otetaan käyttöön

Vielä joitakin vuosia sitten toistuvaismaksut olivat harvinaisempia kuin nykyään kaikenlaisten sovellusten ja kestotilausten määrän kasvaessa. Toistuvaismaksuja on kehitetty ja lisätty maksunvälittäjien maksutapavalikoimaan ja nykyään toistuvaismaksut voikin saada jo useimmilta maksunvälittäjiltä käyttöön. Kuten mainittu, myös jatkuva laskutus on kasvattanut suosiotaan ja sen käyttöönottoa on myös syytä miettiä.

Mikäli toistuvaismaksut sopisivat palveluusi tai verkkokauppaasi, niin asiasta kannattaa olla yhteydessä maksunvälittäjääsi. Saattaa myös olla hyödyllistä miettiä, voisitko paketoida joitakin nykyisistä tuotteistasi tai palveluistasi sellaiseen muotoon, jonka kohdalla asiakkaasi voisi hyödyntää kestotilausta ja toistuvia veloituksia? Hyvältä maksunvälittäjältä ja ohjelmistotoimittajalta saat vinkkejä ja ohjeita toistuvaismaksujen käyttöönottoon.

 

KIRJOITTAJA:
Viivi Ahlqvist

Viivi on Maksuturvan tuotepäällikkö ja ecommerce-alan moniosaaja. Viiviä kiinnostaa asiakaslähtöinen palvelukehitys ja toimiminen ratkaisukeskeisesti palvelu- ja tuotevalinnoissa.

viivi.ahlqvist@maksuturva.fi

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/viiviahlqvist/

 

 

Palautukset edelleen ongelma muodin verkkokaupassa

Verkkokaupan palautuksiin suhtaudutaan pakollisena pahana, mutta niistä voi löytyä yllättävän paljon positiivista, kun hieman avartaa mieltään.
Lue lisää

Subscription-malli - verkkokaupan seuraava askel?

Subscription-malli, eli kestotilaus tuo aivan uusia mahdollisuuksia verkkokaupalle ja brändeille. Kestotilauspalvelulla viedään asiakaskokemus ja palvelun laatu uudelle tasolle. Lue lisää, mikä on tärkeää kestotilaustoiminnassa ja mihin kannatta apanostaa, kun aloitat subscription-mallilla myymisen.
Lue lisää