Social Shopping vie verkkokaupan myynnin seuraavalle tasolle

Asiakkaan mielenkiinnon herättäminen ja tarpeeksi vetoavan tarjouksen tekeminen verkkokaupassa on päivittäinen haaste verkkokauppiaille. Asiakas pitäisi ohjata tekemään ostos motivoimalla ja osoittamalla ostettavan tuotteen tuoma arvo. Ja tämä on vielä tehtävä helposti ja asiakasystävällisesti. Sosiaalisen myynnin nopea kehitys on tuonut tähän mahdollisuuksia, ja etenkin Instagram on monelle verkkokaupalle tärkeä kanava.

 

Miksi social shopping toimii niin hyvin?

Perustaltaan sosiaalinen media sopii paljon tehokkaammin myynnin edistämiseen kuin esim. perinteinen markkinointi. Kun tuote esitetään houkuttelevasti, kiinnostus ja mahdollisuus jakamiseen sosiaalisessa mediassa ovat välittömät. Erityisesti tavallisten käyttäjien tekemät suositukset vetoavat kuluttajiin, sillä näihin on helpompi samaistua kuin esim. yritykseen tai sen brändiin.

Instagram-nostoilla yritykset voivat tavoittaa nykyisiä asiakkaitaan ja samalla saada uusia seuraajia. Vaikuttajamarkkinoinnin kasvava trendi luo yrityksille mahdollisuuksia tavoittaa suuria asiakaskuntia ja vieläpä asiakkaan ehdoilla. Lisäämällä osta-nappi suoraan Instagram-kuvaan, tehdään ostopolusta entistäkin suoraviivaisempi. Tutkimukset osoittavat, että 30% kuluttajista ovat valmiita tekemään ostoksia suoraan sosiaalisten medioiden, kuten Instagram, Pinterest ja Snapchat, kautta.

 

Instagram shopping – näin se toimii

Instagram shoppingin aloitettua Ruotsissa huhtikuussa, matka inspiraatiosta ostokseen lyheni ja helpottui huomattavasti.

Instagram-ostosten tekeminen perustuu tuotteiden merkitsemiseen Instagram-julkaisuissa. Tämä merkki näkyy julkaisussa tekstikenttänä, jota klikatessa aukeaa lisää tietoa tuotteesta ja linkki ostoksiin: Tuotteen kuvaus, hinta ja osta-nappi. Osta-napilla asiakas pääsee suoraan tuotesivulle verkkokauppaan ja voi helposti viimeistellä ostoksensa. Useita tuotteita voi merkitä samaan kuvaan ja on myös mahdollista lisätä useita kuvia samaan julkaisuun ja näin tarjota vielä enemmän tuotteita yhdellä kerralla.

Kesällä esitelty "Shopping in Stories" teki moniin vaikutuksen. Tuotteiden merkitseminen onnistuu nyt myös suoraan Storiesissa, johdattaen käyttäjän suoraan verkkokauppaan tuotesivulle.

Sportshopen hyödyntää Viskanin Social Shopping-modulia Instagram-myyntiin

 

Instagram julkaisi social shopping-uudistuksia

Marraskuussa julkaistiin kolme uutista lisää vahvistamaan Instagramin asemaa social shopping-alustana.

1. Kiinnostavat tuotteet omaan listaan
Nyt voi myös tallentaa kiinnostavat tuotteet listalle ja palata myöhemmin tähän viimeistelemään ostokset.

2. Tuotteiden merkintä videoon
Syksyn toinen uutinen oli mahdollisuus merkitä tuotteita videoihin.

3. Kauppa-välilehti
Kolmas merkittävä uudistus on erillinen kauppa-välilehti kaupallisille postauksille/tuotteille yrityksen profiilissa, jotta kävijä voi helposti rajata selaamisen vain ostettavissa oleviin tuotteisiin.

 

Instagram shopping on otettu erittäin positivisesti vastaan käyttäjien parissa, pitkälti sen vuoksi että se on lähtökohtaisesti täydellinen kanava tähän: kävijät ovat tottuneet jakamaan ja selaamaan kuvia tuotteista ja hakemaan inspiraatiota. Ostosten tekeminen suoraan applikaatiosta onkin looginen jatkumo sovelluksen kehitykselle.

 

UGC – User Generated Content

UGC, eli käyttäjien luoma sisältö on jo nyt hyvin tunnettu konsepti verkkokauppiaiden parissa ja tulee kasvattamaan merkitystään vahvasti vielä tästä eteenpäin, etenkin social shoppingiin liittyen.

Mikä tässä on niin erikoista?

Tyytyväiset asiakkaat jakavat ostokokemuksiaan mielellään sosiaalisessa mediassa. Nämä jaot generoivat enemmän ostoksia kuin perinteisemmät markkinointikanavat, sillä muiden käyttäjien suositukset toimivat paremmin ostohoukuttimena kuin myyjän tai mainoksen myyntipuhe. Etenkin, jos suosituksen tekevä taho on samaistuttava tai ennestään tuttu.

Yritykseen ja sen tuotteisiin liitettyjä kuvia voidaan käyttää monella tapaa rakentamaan ja vahvistamaan suhdetta kuluttajiin. Sosiaalisen median avulla tämä suhteen ylläpito on entistä tehokkaampaa ja samalla helpompaa. Kuvien julkaisu yrityksen verkkokaupassa tuo sivustolle käyttäjien luomaa sisältöä ja auttaa asiakkaita samaistumaan muiden käyttäjien avulla yrityksen arvoihin ja brändiin.

 

Konversion optimointi Viskanin Social Media Shoppingilla

Tuotteiden tarjoaminen kohderyhmälle Instagramin kautta on ensimmäinen askel social shoppingin aloittamisessa. Viskanin Social Media Shopping-modulilla voit ottaa seuraavan askeleen ja maksimoida social shoppingin hyödyt.

Tämä moduli hakee sinulle relevantit postaukset(kuvat, videot jne) seuraamalla annettuja hashtageja(kuten #viskan), mainintoja (@ViskanSuomi) ja merkittyjä kuvia. Näitä sisältöjä voit helposti käyttää sivustollasi esim. niihin liitettyjen tuotteiden tuotesivuilla. Modulissa on merkintätyökalu, jolla valitset verkkokaupassa julkaistavan kuvan ja liität sen oikeisiin tuotteisiin.

Varsinkin brändiverkkoaupalle tämä moduli tarjoaa tärkeän mahdollisuuden valita julkaistavat kuvat. Toisin sanoen, päätät itse mitkä kuvat julkaistaan verkkokaupassa ja mitkä ei. Näin voit suodattaa pois sopimattomat kuvat verkkokaupassasi näkyvästä feedista.

Käyttäjien luoman sisällön tuodessa luotettavuutta, saat verkkokauppaasi sisältöä, jota asiakkaasi arvostavat. Kävijät näkevät tuotteisiin liittyvää, inspiroivaa sisältöä suoraan tuotesivulla. Osta-napin avulla nämä sisällöt muuttuvat välittömästi ostokehotteiksi ja ohjaavat asiakkaan tekemään ostoksia helposti.

 

Ostokset tulevaisuudessa

Social shopping on jo muuttanut kuluttajien ostokäyttäytymistä ja todennäköisesti tulemme näkemään vielä suuremman muutoksen tulevaisuudessa. Sosiaalisen median voimaa on vaikea enää sivuuttaa, mutta vielä on nähty vasta pieni osa siitä vaikutuksesta ja potentiaalista, joka sillä on kaupankäyntiin. Kuinka hyvin yrityksesi hyödyntää sosiaalista mediaa myynnissä? Entä kuinka paljon panostatte tuleviin muutoksiin ostokäytöksessä ja siihen varautumiseen?

Ennustaminen on lähes aina vaikeaa, mutta ajan tasalla pysyminen tarjoaa paremmat valmiudet seuraaviin kehitysvaiheisiin.

Lager 157, Viskan ja Klarna toivat mobiili-itsepalvelukassat myymälään

Lager 157 otti käyttöönsä mobiili-itsepalvelukassat Tukholman myymälässään.
Lue lisää

Tervetuloa Lennart Jakobsson!

Lennart Jakobsson on RnD-osastomme uusimpia tulokkaita
Lue lisää