Puhelin johtaa kaupan muutosta

 

Kauppojen muutoksessa on useita trendejä päällekkäin. Omnikanava, logistiikka, maksumetodit jne. Eräs asia on kuitenkin varmasti keskiössä tulevat vuodet: älypuhelin. Kivijalkakaupassa ja verkossa, kaikessa ostamiseen liittyvässä on entistä enemmän keskiössä puhelin.

Itse mietin usein uusia digipalveluita juuri tätä kautta: Miten se toimii kännykälläni?

 

Mobile First

Mitä digitaalista palvelua ikinä suunnittelet tai kehität, tee se mobile first: Mieti ensin, miten asiakkaasi käyttää sitä puhelimellaan. Vasta sitten muokkaa se sopimaan myös tabletille, desktopille ym. laitteille.

Monet asiakkaistamme tekevät verkkokaupan muokkaukset mobiilinäkymässä ja vasta sen jälkeen katsovat miltä näyttää desktopilla, ja tekevät tarvittavat muutokset.

 

Miksi juuri puhelin, eikä esim. tabletti?

Puhelin on tärkein väline asiakkaan tavoittamiseksi, sillä se on hänellä aina mukana. Älypuhelin applikaatioineen on henkilökohtainen avustin, jonka käyttäjä kokee helpoksi ja turvalliseksi. Käy siis järkeen, että palvelut tuodaan juuri tuohon laitteeseen.

 Älypuhelin kulkee asiakkaasi mukana

Puhelimissa näytettävä sisältö täytyy optimoida

Mobiiliystävällistä verkkokauppaa suunnittelevan on huomioitava se fakta, että puhelimessa ruututilaa on vähemmän. Pidä huoli, että näytät puhelimille vain tärkeimmät asiat. Asiakkaasi ei jaksa selata koko listaa alas asti, vaan heti ensimmäisenä on tultava olennaisimmat näkyviin. Sama sääntö toki pätee desktopillakin, mutta puhelimessa se on entistä kriittisempää.

 

Above the fold 

Eräs verkkosuunnittelun keskeisimpiä sääntöjä on above the fold, eli mitä näkyy heti ensimmäisellä silmäyksellä, näkyvissä olevan sivun ylemmällä puoliskolla. Puhelimessa tosin tämä ei päde samalla lailla, sillä puhelimen ruutu on niin pieni, että ihminen pystyy kerralla vastaanottamaan koko sisällön.

Above the foldin periaate on kuitenkin hyvä mobiilisuunnitteluun: Onko ensimmäisenä nähtävä asia tärkein?

 

Suorituskykyyn panostaminen kannattaa

Sivustosi on toimittava nopeasti, mikäli haluat palvella asiakkaitasi hyvin. Etenkin puhelimilla suorituskykyjen erot näkyvät selkeästi, sillä puhelimet eivät ole läheskään yhtä tehokkaita kuin tietokoneet. Jos sivusi lataavat desktopilla kauan, ne lataavat puhelimessa ikuisuuden. Asiakkaasi ei jää odottamaan, vaan vaihtaa palvelua.

Googlen mukaan jopa 53% mobiilikävijöistä poistuu sivustolta, jos sivu lataa yli 3 sekuntia.

Kuvittele, että myymäläsi lasiovi aukeaa yli 3 sekuntia. Katselet sisältä kun joka toinen lähtee pois, koska ei jaksa odotella. Kuinka nopeasti sinun verkkokauppasi latautuu puhelimilla? Menetätkö samasta syystä yli puolet mobiiliasiakkaistasi?

Huom! Mobiilikävijät eivät ole aina tekemässä ostoksia verkkokaupassa, vaan osa haluaa tutkia tuotteita ennen saapumistaan myymälään. Jotkut selaavat tuotetietoja vielä myymälässä. Puhelimen merkitystä ei siis voi mitata ainoastaan verkkokaupan myynnillä.

 

Selvitä oma tilanteesi

Se on varmaa, että puhelin kasvaa desktopia tärkeämmäksi kanavaksi kaupassa. Varaudu siihen jo nyt. Jos et jo ole selvillä omasta asiakaskunnastasi ja siitä, miten he käyttävät puhelimiaan, tee se pian. Katso, kuinka moni sivustosi kävijöistä käyttää mobiililaitetta. Kuinka moni heistä poistuu sivustolta välittömästi? Entä mihin suuntaan nämä luvut muuttuvat?

Jos mobiilikäyttäjien määrä on vähäinen ja pysynyt samana jo pidemmän aikaa, voiko syynä olla ettei sivusto toimi tarpeeksi hyvin puhelimilla?

 

Ei pelkkä ennustus, vaan selkeä suunta

Aiheesta on kattavasti tutkimustietoa. Puhelimen merkityksen kasvu on jo vanha juttu ja suunta pysyy samana.

Tämä on muuten mahtava asia, sillä tiedämme varmasti, mihin suuntaan kehitys on menossa: puhelimiin. Eli panostus siihen suuntaan, kiitos! 

 

Kirjoittanut Jussi Moilanen, Viskan Suomen maajohtaja

Alkuperäinen teksti on julkaistu Muotikaupan Liiton Modin-lehdessä

 


Lue lisää

Nopea verkkokauppa myy enemmän: https://viskan.fi/myy-enemman-nopeuttamalla-verkkokauppasi-toimintaa/

Click & Collect toimii puhelimen avulla: https://viskan.fi/uutiset/click-collect-sujuvaksi-keskity-naihin-myymalanoudon-kehittamisessa/

Näin myymäläkeräily parantaa verkkokauppaa

Verkkokauppatilausten keräily ja toimitus suoraan myymälästä on uusi vähittäiskaupan kilpailuvaltti. Tämä on konkreettinen esimerkki todellisesta monikanavaisuudesta.
Lue lisää

Viskan @ Ecommerce + Shop Tech

Viskan on mukana Ecommerce + Shop Tech-tapahtumassa 14.3. - 15.3. Esittelemme Future Store-demoalueella uutta Instore-ratkaisua, jolla hallinnoidaan verkkokaupan tilauksia myymälässä. Tervetuloa mukaan!
Lue lisää