Näin myymäläkeräily parantaa verkkokauppaa

Verkkokauppatilausten keräily ja toimitus suoraan myymälästä on uusi vähittäiskaupan kilpailuvaltti. Tämä on konkreettinen esimerkki todellisesta monikanavaisuudesta.

Myymäläkeräily on tilanne, jossa verkkokaupassa tehty tilaus välitetään varaston sijaan suoraan myymälään käsittelyyn. Myymälässä tilauksen tuotteet kerätään myymälän valikoimista, pakataan ja luovutetaan tai lähetetään asiakkaalle.

 

Eikö kaikkien vähittäisketjujen pitäisi keräillä tilaukset myymälässä?

Jos se sopii asiakkaiden tarpeisiin ja yrityksen toimintamalliin niin kyllä, miksei? Onhan se tehokas tapa hyödyntää valikoimia.

No, mikseivät kaikki sitten sitä jo tee? Vastaus on yksinkertainen: Se ei ole niin helppoa, kuin luulisi. Monet vähittäiskauppiaat taistelevat vielä pelkkien tuotesaldojen saamiseksi ajan tasalle myymälöittäin, saati että ne näytettäisiin verkkokaupassa.

Usein myymälöiden hallinta on keskitetty kassaohjelmistoon, jota ei ole tehty tällaiseen toimintamalliin. Jotta tällainen muutos halutaan tehdä, on hyötyjen tärkeää olla selkeät. Kassanohjelmiston kanssa hoidettava monikanavaisuus on monelle pelottava ajatus.

 

Ruokakaupasta omnikanavan pioneerit

Verkkotilausta tarjoavat ruokakaupat ovat itse asiassa myös tällä tapaa omnikanavan pioneereja: Heillä usein aloitetaan verkkokauppa suoraan myymälän valikoimista. Hyvinä esimerkkeinä S-ryhmän Ruoakkassi ja Keskon K-Ruoka.

 

Myymäläkeräilyn hyödyt näkyvät tuloksessa

Ilmeisimpiä hyötyjä myymäläkeräilyssä ovat mm:

  • Parempi asiakaskokemus saavutetaan, kun voidaan toimittaa tilaus asiakkaalle ennätysnopeasti
  • Asiakkaalla laajemmat mahdollisuudet valita toimitustapa ja -aika
  • Kun tuotevalikoima siirretään kokonaan myymälöihin, ei tarvita enää keskusvarastoa
  • Myymälässä voidaan valita keräilyyn juuri siellä huonoiten myyvät tuotteet

Itse asiassa, myymäläkeräily vaikuttaa todella laajasti koko yrityksen toimintaan: ostojen teko tehostuu, kun voidaan tehokkaammin jakaa valikoimia pisteiden kesken. Sisäisen logistiikan merkitys kasvaa. Ja ennen kaikkea, henkilöstön rooli muuttuu.

 

Myymälät avuksi varaston resurssipulaan

Maanantaiaamuna varastolla juostaan hiki hatussa keräilemässä viikonlopun aikan tehtyjä verkkokaupan tilauksia. Samaan aikaan myymälöissä odotellaan, että tulisi asiakkaita, jotta olisi myyjille tuottavaa tekemistä. Älytöntä, eikö?

Myymäläkeräily toimii loistavana ratkaisuna tähän ongelmaan: Verkkokauppatilausten käsittelyä voidaan jakaa varaston ja myymälöiden välillä sen mukaan, miten myymälät ehtivät tilauksia käsitellä. Näin ei tarvitse palkata henkilökuntaa kaiken varalta ja saadaan tuotevalikoimakin tehokkaammin kiertoon.

Eräs yksittäinen seikka on osoittautunut asiakkaidemme myymälöille erittäin tärkeäksi: Myymälässä kerätty tilaus merkitään kyseisen myymälän myynniksi. Tämä motivoi myyjiä keskittymään tärkeimpään, eli myyntiin ja saa heidät tuntemaan itsensä enemmän osaksi tärkeää kokonaisuutta. 

 

Reaaliaikaiset saldot per myymälä

Tuotesaldojen jakaminen eri myyntipisteiden välillä reaaliaikaisesti on ensimmäisiä asioita, jotka täytyy tehdä. Myymälöiden, varastojen ym. tuotteita varastoivien pisteiden saldot täytyy kerätä ja pitää jatkuvasti ajan tasalla, jottei myydä eioota tai jo loppuneita tuotteita.

Eri saldot on tärkeää huomioida: fyysinen saldo, varatut tuotteet, vapaat tuotteet, saapuvat(matkalla toimittajalta kauppiaalle), sekä varatut saapuvat, jos myydään saapuvia tuotteita etukäteen.

Näiden saldojen lisäksi on seurattava saldoja myös niillä tuotteilla, jotka ovat matkalla esim. myymälästä toiseen tai varastolta myymälään.

 

Suunnittelu asiakkaan näkökulmasta

Itse toimintamallien suunnittelu olisi hyvä tehdä mahdollisimman paljon asiakkaan näkökulmasta: miten hän tekee ostoksia, miten haluaa toimitukset ja missä myymälöissä asioi? Yksinkertaisella mallilla liikkeelle ja optimointia asiakaskäytöksen mukaan.

 

Yksi tilaus, kaksi tuotetta eri myymälöissä

Eräs keskeinen haaste on käsitellä tilaus sujuvasti, kun tilauksen tuotteet ovat eri myymälöissä. Huomionarvoinen asia on tilauksen viestittäminen myymälöille: kun myymälä saa keräilykutsun, on jo siinä vaiheessa oltava selvää, mikä myymälä keräilee minkäkin tuotteen. Myymälässä tilausta keräilevän ei pidä joutua arpomaan, onko hänen kerättävä koko tilaus, vai vain osa siitä?

Jos tilauksen tuotteet ovat esim. kolmessa eri myymälässä ja tuotteet toimitetaan myymälöistä suoraan asiakkaalle, koituu näistä kolmesta tuotteesta melko korkeat toimituskulut. Tämä on yksi niistä valinnoista, joita myymäläkeräilyn suunnittelussa saa tehdä: Miten hoituu logistiikka tässä tilanteessa?

Vähittäisketjun sisäinen logistiikka määrittelee usein tämän kohdan: Jos myymälöiden välistä liikennettä on valmiiksi ja siihen voidaan tukeutua, niin onnistu helposti. Jos taas ei ole myymälöiden välistä liikennettä, on ehkä parempi käsitellä nämä tilaukset varastolla.

 

Koko prosessi sujuvasti myyjille

Vaikka kyseessä on verkkokaupasa tehty tilaus, on sen hallinta silti myymälän vastuulla. Myymälässä on tärkeää pitää kaikki ylimääräinen minimissään, jotta myyjät voivat keskittyä palvelemaan siellä asioivia asiakkaita.

Tämän vuoksi on ehdottoman tärkeää, että myymäläkeräily on tehty helpoksi ja selkeäksi myymälän henkilökunnalle. Bonusta on, jos rutiini on helppo kouluttaa uusille myyjille. Tutut työkalut ja niissä selkeät käyttöliittymät ovat kullanarvoisia.

 

Lue tästä, miten Hemtexin myymäläverkosto hyötyy myymäläkeräilystä: https://viskan.fi/uutiset/hemtex-kerailee-verkkokaupan-tilauksia-myymaloissa/

Haluatko tietää lisää aiheesta? Ota rohkeasti yhteyttä: https://viskan.fi/ota-yhteytta/

 

Viskan @ Ecommerce + Shop Tech

Viskan on mukana Ecommerce + Shop Tech-tapahtumassa 14.3. - 15.3. Esittelemme Future Store-demoalueella uutta Instore-ratkaisua, jolla hallinnoidaan verkkokaupan tilauksia myymälässä. Tervetuloa mukaan!
Lue lisää

Viskan sai uuden vähittäisketjun asiakkaakseen!

Ruotsalainen urheilualan vähittäisketju Sportshopen valitsi Viskanin verkkokauppa- ja omnikanavaratkaisun
Lue lisää