Muotikaupan uudet vaatteet

Yritykset Suomessa digitalisoivat toimintaansa huimaa tahtia ja tämä näkyy myös muotialalla. Digitaalisen myynnin saralla näkyy selviä trendejä, alla niistä muutama keskeinen listattuna.

 

Myymäläkonseptit muuttuvat

Jo hyvän aikaa on ollut tiedossa, että myymälöiden on päivitettävä toimintamallejaan, jos aikovat pärjätä kilpailussa kansainvälisiä verkkokauppajättejä vastaan. Paikallisuus onkin merkittävä etu, jos sitä osaa hyödyntää.

Myymälän on hyvä tarjota entistä sujuvampaa asiointia, hyödyntäen digitaalisia keinoja.

Vaateketju JC on alkanut kerätä verkkokaupan tilauksia suoraan myymälöistä keskusvaraston sijaan. Tämän ansiosta he voivat toimittaa asiakkaille entistä nopeammin tilauksia, samalla kun vähentävät varastoinnin tarvetta. Kun kaikki tuotteet ovat samaan aikaan sekä verkkokaupan että myymälöiden valikoimissa, on asiointi asiakkaalle selkeämpää: Ei tarvitse välittää siitä, missä tuote on saatavilla.

 

Panostuksia suorituskykyyn

Sitä mukaa kun digitaaliset ratkaisut kehittyvät, vaaditaan alustoilta parempaa suorituskykyä.  Suorituskyky viittaa usein latausaikoihin – mitä nopeammin sivustot latautuvat, sitä parempi on konversio.

Verkkokaupat käyttävät entistä enemmän mediaa: korkealaatuisia kuvia, videota ja 360-tuotekuvia. Lisäksi kerrotaan tuotetietoja, saldoja ja myymäläsaatavuutta. Tämä kaikki vaatii ohjelmistoilta suorituskykyä. Ongelmana näkyy lähinnä se, että useimmat verkkokauppaohjelmistot eivät ole pysyneet kehityksen mukana, eivätkä pysty tarjoamaan sitä suorituskykyä, mitä nykyaikainen verkkomyynti edellyttää.

Palvelinkapasiteettia voidaan helposti lisätä, mutta sillä parannetaan vain oireita, ei itse syytä: heikkolaatuista koodia. Useat verkkokauppiaat ovatkin alkaneet entistä enemmän seurata suorituskykyä ja vaatimaan ohjelmistokumppaneiltaan parempia latausaikoja.

 

Käteinen katoaa

Aivan totta, se tapahtuu jo: vaateketju ClubXPRS Ruotsissa tarjoaa myymälöissään mahdollisuuden maksaa vain sähköisessä muodossa. Käteinen ei siis kelpaa myymälöissä.

Käteisen käsittely on yksi menoerä, josta yrityksen ei tarvitse välittää. Lisää kustannustehokkuutta tulee itsepalvelukassoilla; yrityksen myymälöissä ei ole lainkaan perinteisiä kassoja, vaan kaikki toimivat itsepalveluperiaatteella.

 

Ratkaisuja kohteen mukaan

Suorituskykyisten verkkokauppa-alustojen lisäksi saatavilla on eri asioihin erikoistuneita ratkaisuja. Enää ei tarvitse odottaa, että ERP:iin on saatavilla jotain sinne päin, vaan myös digitaaliseen myyntiin on olemassa kohdennettuja ratkaisuja, esimerkkeinä tilaushallinta ja myymälätoimitusten käsittely.

Vaatealan kauppiaat kiitettävästi hakevat jo näitä ratkaisuja, hyvänä esimerkkinä verkkokaupan chat-palvelut, joita nykyään näkee useilla sivustoilla.

 

Ja nämä kaksi yhdessä

Klarna on hyvä esimerkki kahdesta edellisestä kappaleesta – eli erikoistuneesta ratkaisusta, joka on sopeutunut käteisen katoamiseen. Klarna tarjoaa asiakasystävälliset maksutavat nyt myös kivijalkamyymälöihin, mikä tekee maksutavasta todella sujuvan.

Asiakkaan ostosten tekeminen sujuvammaksi on suuri trendi. Se on kilpailuvaltti, jota haetaan kun hintoja ei enää haluta laskea.

 

Kirjoittanut Jussi Moilanen, Viskan Suomen maajohtaja

Teksti on alunperin julkaistu Muotikaupan Liiton Modin-lehdessä

 


Lue lisää

JC:n myymälätoiminot hoituvat sujuvasti Viskan Instore-ratkaisulla: https://viskan.fi/viskan-instore/

CubXPRS yllättyi tilausten määrästä: https://viskan.fi/uutiset/club-xprs-verkkokauppa-julkaistiin/

Klarna Instore-ratkaisut nyt Viskanin ratkaisuissa: https://viskan.fi/uutiset/klarna-recurring-klarna-in-store/

Yli yksi tilaus joka sekunti - Viskanin asiakkaiden myynti ennätyslukemissa!

Viskanin asiakkaiden myynti ennätyslukemissa - yli yksi tilaus joka sekunti!
Lue lisää

Hemtex keräilee verkkokaupan tilauksia myymälöissä

Click & collect-ratkaisu Hemtexin myymäläkeräilyyn Lanseerasimme yhdessä Hemtexin kanssa uuden palvelun - Viskan Instore pick & pack. Tämä palvelu mahdollistaa...
Lue lisää