Muotibrändin digitalisoituminen – Oscar Jacobson

Digitalisaatio on kuuma aihe tukku- ja vähittäiskaupassa, ja tulee olemaan vielä pitkään. Oscar Jacobson on erinomainen esimerkki siitä, miten muotibrändi digitalisoi liiketoimintansa.

 

Oscar Jacobson – innovaattori perinteisessä maailmassa

Ruotsin Boråsissa vuonna 1903 perustettu Oscar Jacobson on innovatiivinen yritys, keskittyen laadukkaaseen muotiin. Yritys aloitti toimintansa valmistamalla käyttövaatteita työläisille ja laajensi toimintansa innovatiivisesti kokolajitelmiin.

Kokeilemalla uusia palvelumuotoja ja luottamalla laatuun, Oscar Jacobson on aina ollut edelläkävijä perinteikkäässä liiketoiminnassa. Tänä päivänä yritys myy laadukkaita miestenvaatteita verkossa ja kivijalassa, kansainvälisesti.

 

Verkkokaupalla brändi vahvemmaksi

“Puvut ovat liian hankalia tuotteita verkkokauppaan!” Tätä viestiä kuultiin toistamiseen. Silti Oscar Jacobson myy laadukkaita pukuja verkossa, menestyksellä. Oma verkkokauppa myyntikanavana mahdollistaa kontrollin brändin ja tuotteiden mainostamiseen. Verkossa he voivat ehdottaa asukokonaisuuksia ja suositella käyttökohteita.

Verkkokauppa toimii myös ohjenuorana jälleenmyyjille, näyttäen miten esitellä brändiä ja tuotteita. Se on inspiraation lähde kaikille asiakastyypeille.

Vaatetta ostettaessa kivijalkamyymälästä, sitä on todennäköisesti tutkittu verkossa ensin. Tämän ostokäyttäytymisen myötä on selvää, että online-myyntikanava on ehdoton kilpailuetu. Tuotetietojen lisäksi, kuluttajat hakevat vaikutteita verkosta. Mikä tarjoaisikaan paremmin inspiraatiota, kuin brändin oma, kaunis verkkokauppa?

 

Oikean kumppanin valinta

Digitalisoitumisen ollessa tärkeä kehityskohde, oli kriittistä valita oikea kumppani suunnitelmien toteuttamiseen. Huolellisen harkinnan jälkeen, Oscar Jacobson valitsi Viskanin kumppaniksi ja toteuttajaksi verkkokauppahankkeelleen. Viskan oli jo todistanut olevansa erittäin taitava verkkokaupparatkaisujen toimittaja, jolla lisäksi vahva kokemus muotibrändeistä.

Uuden verkkokaupparatkaisun avulla Oscar Jacobson on jo saavuttanut hyviä tuloksia tukku- ja kuluttajamyynnin digitalisoinnista, sekä kansainvälisestä laajentamisesta. Tällä hetkellä verkkokauppa palvelee asiakkaita Ruotsissa ja Iso-Britanniassa.

 

3D-verkkokauppa: B2C/B2B/B2S

Laajentamalla verkkokauppansa B2B-puolelle, voidaan tarjota asiakaskohtaisesti kohdennettua palvelua, mm; hinnastot, täydennykset, ennakkotilaukset, jne. B2B-asiakkaat ovat myös kuluttajia ja todennäköisesti tottuneet ostamaan verkkokaupasta. Miksei tarjota heille palvelua kanavassa, johon he ovat jo tottuneet?

B2S-kauppa taas on tukkumyyjien työkalu asiakaskäynneillä käytettäväksi. Enää heidän ei tarvitse kantaa katalogeja ja kirjoittaa tilauksia. Tämä kaikki hoituu verkkokaupassa, jossa on jo valmiiksi kaikki olennainen: tuotteet, hinnat, tilauksen luominen, jne.

 

Mobile first - Brändi asiakkaiden luo, mihin tahansa

Tietäen, että asiakkaat käyttävät mobiililaitteita paljon, mobiilius on elintärkeää nykypäivän verkkokaupassa. Sivuston kauneuden lisäksi, brändin visualiikan on toimittava myös mobiilissa. Suurten ja vaikuttavien kuvien ollessa asettelun perusta, sisällön täytyy näkyä hyvin myös mobiililaitteilla, oli kyseessä tabletti, puhelin tai jokin muu. Niin kuluttajille kuin tukkuasiakkaillekin.

 

Digitaalinen matka jatkuu

Tässä oli muutamia asioita Oscar Jacobsonin digitalisoitumisesta. Paljon on tehty ja paljon vielä tulossa. Mutta yksi asia on varmaa: Muotikauppa digitalisoituu. Mitä aiemmin aloittaa, sitä paremmin on valmistautunut seuraavaan haasteeseen, mikä se ikinä onkaan.

 

 

Teksti on alunperin julkaistu Muotikaupan Liiton Modin-lehdessä

 

Lue lisää B2B-verkkokaupasta: B2B-verkkokauppa

Omnikanava ja logistiikka

Verkkokaupan ja kivijalkamyymälöiden yhteistyön tehostamiseen on useita lähestymistapoja. Monet kaupat ja vähittäisketjut tähtäävät näin parantamaan asiakaskokemusta ja sitouttamaan asiakkaitaan.
Lue lisää

Hemtexin uusi verkkokauppa Viskanin alustalla

Hemtex toteutti uuden omnikanavaratkaisunsa Viskanin uuden Streamline-verkkokaupan ja Viskan ETM:n yhdistelmällä. Verkkokauppa julkaistiin tänään, erittäin vaikuttavien tulosten kera. Viskan toimitti...
Lue lisää