Asiakkaidemme online-myynti kasvoi 43%

Teemme vuosittain koosteen asiakkaidemme online-myynnin kehityksestä ja on aika julkaista edellisvuoden lukuja. Meille on erittäin tärkeää seurata asiakkaidemme kehitystä, etenkin verkkokaupan myynnissä. Jatkuvan seurannan avulla voimme tehokkaammin optimoida kehitystyötä, sekä arvioida tulevaisuuden näkymiä.

 

Verkkokaupan asiakassegmentit

Alla on lukuja asiakkaidemme online-myynnin kasvulukuja vuodelta 2016. Kaikki luvut ovat asiakassegmentin keskiarvoja ja kasvuluvut ovat verrattuna edeltävään vuoteen(2015). Segmentoimme asiakkaamme seuraaviin ryhmiin:

Brändit - Tuotemerkit, jotka myyvät tuotteitaan verkkokaupalla suoraan kuluttajille, tukkuasiakkaille tai molemmille

B2B-verkkokauppiaat - Yritykset, jotka myyvät tuotteitaan verkkokaupan välityksellä tukkuasiakkaille

Omnichannel-kauppiaat - Yritykset, jotka myyvät tuotteitaan verkkokaupan ja kivijalkamyymälän yhteistyöllä, sekä muiden mahd. kanavien välityksellä

Verkkokauppiaat yhteensä - Kaikki asiakkaamme, jotka myyvät tuotteitaan tai palveluitaan verkkokaupan kautta.

 

Yli 7 000 000 tilausta vuodessa

Meitä Viskanilla kiinnostaa myös kokonaisluvut, joiden pohjalta suunnittelemme ratkaisumme skaalautuvuutta. Kasvuennuste on välttämätön, jotta voimme jatkossakin tarjota suorituskykyiset toiminnot ja palvelut asiakkaillemme, myös kävijäpiikkien, kuten Black Fridayn aikaan.

Tässä vielä Viskan ETM-tilaushallinnalla vuonna 2016 käsitellyt tilaukset yhteensä:

  • yli 7,2 miljoonaa tilausta
  • yli 260 m€ myyntiä

 

 

Brändiverkkokauppa lippulaivana

Brändien omat verkkokaupat ovat tehneet hyvää kasvua asiakkainamme jo pidemmän aikaa, ja suunta on pysynyt samana. Niin tilausmäärät kuin myyntikin ovat kasvaneet, osittain syynä brändien laajentuminen uusille markkinoille verkkokaupan avulla, osittain taas verkkomyynnin optimointi ja hakukonenäkyvyyden paraneminen.

Brändiasiakkaidemme kasvu viime vuonna:

Myynti +44%
Tilaukset +85%

 

Panostus omnikanavaan kasvattaa myyntiä

Omnikanava-asiakkaamme, eli verkkokaupan ja myymälöiden välityksellä myyntiä tekevät yritykset jatkoivat menestystään, myynnin kasvaessa jopa 54% edellisvuoteen verrattuna. Tämä ei tosin ole yllätys, omnikanavan oltua myyntitrendi jo pidemmän aikaa. Tässä lukuja hieman tarkemmin:

Yli 320 online-tilausta päivässä per yritys
Myynti +54%
Tilaukset +66%

Hemtex on esimerkillinen omnikanavayritys. Heidän verkkokauppansa tekee tiiviisti yhteistyötä mymäläverkoston kanssa ja yritys kehittää näitä ratkaisuja jatkuvasti. Asiakaskokemus todella on eheä kokonaisuus, kanavasta toiseen ja huomioitu myös logistiikassa vahvasti. Tämä panostus näkyy selvästi myynnin kasvussa.

 

 

B2B-verkkokauppa tukee jälleenmyyjiä

Tukkuverkkokauppa on ollut viime vuosina eräs nopeimmin kasvavista verkkokaupan osa-alueista. Kasvu ei yltänyt aivan viime kauden lukemiin, vaan silti pysyi selvästi positiivisen puolella:

Myynti +28%
Tilaukset +50%

Korkealaatuisia pukuja valmistavan Oscar Jacobsonin B2B-verkkokauppa on tarjonnut myös jälleenmyyjille työkaluja myynnin tueksi, sekä helppokäyttöisen tilauskanavan verkossa. Itse asiassa, B2B-verkkokaupan perustamisen jälkeen Oscar Jacobsonin jälleenmyyjien määrä on kasvanut, sekä online-myynti tuplaantunut useamman vuoden preäkkäin.

 

Sosiaalinen media verkkokaupan kasvattajana

Tähän ryhmään olemme keränneet kaikki verkkokauppaa harjoittavat asiakkaamme, eli myös omnikanava-kauppiaat, B2B-kauppiaat, sekä brändikauppiaat ym. Käytännössä kaikki, jotka myyvät verkkokaupan välityksellä tuotteita ja/tai palveluita. Kasvulukemat ovat yhtä lailla positiivisia:

Myynti +43%
Tilaukset +61%

Makeup Mekka on eräs uusimmista verkkokauppa-asiakkaistamme. Yritys myy kosmetiikkaa verkkokauppansa välityksellä ja digitaalinen kaupankäynti on osoittautunut erittäin menestyksekkääksi valinnaksi: Makeup Mekka toimittaa yli 500 tilausta päivittäin! Hyvää kasvua he tukevat mm. verkkokaupan ja Instagramin tiiviillä yhteistyöllä, sekä Viskan OMS tilaushallinnalla, jolla pystyvät käsittelemään suuret tilausmäärät tehokkaasti.

 

Kasvua kaikissa ryhmissä

Nämä lukemat kertovat hieman asiakkaistamme ja siitä, miten he kasvavat kanssamme.

Mahtavaa nähdä, että kasvu jatkuu ja asiakkaamme menestyvät, sillä työtämme on juuri digitaalisten myntikanavien optimointi asiakkaillemme. Teemme kaikkemme jatkossakin, että suunta pysyy samana!

Suorituskyky verkkokaupan menestystekijänä

Verkkokaupan suorituskyky voi olla joko myynnin este tai kilpailuvaltti. Etenkin kampanjoissa ja ruuhkasesonkeina suorituskyvyn merkitys on entistä suurempi.
Lue lisää

Makeup Mekka myy tuotteita suoraan Instagram-feedistä

Viskan toteutti Makeup Mekkalle Instagram-integraation, jonka avulla he yhdistävät Instagram-julkaisuja verkkokaupan tuotteisiin.
Lue lisää